Kambodjas tre K:n - Kallt, Kulturellt och Korrupt.

Efter nagra valspenderade dagar pa Koh Chang med elefantridning+simtur med elefanterna, megachill i vara bungalows och pa stranden, mopedhyrning och allman njutning sa fortsatte vart aventyr, next up var Kambodja.

Som de godtrogna svenskar vi ar lyssnade vi pa allt vad var reseledare sa att vi skulle gora, inklusive hotellbokning med forbetalning, smasummor som skulle betalas hit och dit och att vaxla alla vara pengar till Riel, en av kambodjas tva valutor (den andra ar us dollar). Det visade sig dock att vi blivit totallurade. Som plaster pa saren hittade vi ganska snart en kille som verkade trovardig och som fick bli var personliga tuktuk-forare och guide under resten av vistelsen i Siem Reap, som var vart forsta stopp. Vi besokte templet Angkor Wat och aven floating village dar lokalbefolkningen bodde i sma flytande trahus.

Igarkvall anlande vi till huvudstaden Phnom Penh for en 2-dagarsvistelse. Vi har hittils hunnit bli totaloverfallna  av tuktukforare som har slappt av oss vid en plats, foljt efter oss i smyg, vantat utanfor restaurangen dar vi atit i 3 timmar for att sedan dyka upp fran ingenstans med ett: HELLO! Nej, tuktukforarna har inte overdrivet mycket att gora har. Vi har aven besokt Killing fields och fangelset S21, en upplevelse av vilken det ar svart att inte bli berord av. Att befinna sig pa den plats dar 20 000 manniskor blev mordade for bara 30 ar sedan och se rester av klader, ben, skallar och tander ar minst sagt omvalvande. Efter lite shopping pa de tva stora marknaderna steg dock humoret rejalt.

Imorgon sager vi tack och hej till Kambodja for den har gangen och styr kursen mot Vietnam. Med de senaste dagarnas upplevelser i bagaget sa ska vi se till att klara farden over gransen lite battre denna gang.

Wish us luck!

floating market i Bangkok

en heeelt galen tuktuk-chauffor i Bangkok, han lekte radiobil och cruisade galet mellan filerna pa motorvagen.

Bangkok by night

Koh Chang!

Vardagsmotion nar den ar som bast- inga fotter i golvet tvars over berget i 70km/h. Hello traningsvark!

elefantridning

Angkor Wat

Bjork och Hannis traffade en trevlig, pratglad munk!

floating village i Siem Reap. Nar vattnet steg under vintern flyttade alla husen in mot land da det blev for farligt att bo kvar pa vattnet. Besoket dar var spannande men ganska obehagligt, med fattiga familjer som foljde efter turistbatarna i trasiga ekor och med smabarn som hade ormar runt kroppen. Inte riktigt vad vi vantat oss men som sagt, valdigt spannande besok.

hejda Aussie- hello Asia!!

Lite patryckning fran vissa mammor+ gratis internet dar vi bor i nagra dagar= slut pa bloggtorkan! Hallelulja. Sa vad har hant sen sist?

- Vi hade jatteflyt och lyckades ta oss upp till Cairns i sista sekund, dagen efter att vi akte stangde de vagarna igen pa grund av oversvamningar.

- Linnea fyllde 21!!
Tyvarr var hon jattesjuk i en vecka, sa fodelsedagen spenderades i sangen :( Vi andra firade sa gott vi kunde med chocolate pancakes till frukost, men eftersom Linnea sjalv inte hade sa kul pa dagen sa bestamdes det snabbt att vi ska fira om nu nar hon mar battre! Fortsattning foljer pa den alltsa..

- Vi motte upp
med manga vi traffat tidigare pa resan, bade fran Nya Zeeland och Fiji. Kul!

- En dag
(narmare bestamt dagen efter st Patriks day som ar en jattegrej i Australien, laget var inte pa topp nar vi satte oss pa bussen kl 7 pa morgonen) var vi pa en heldagsutflykt i regnskogen. Det var helt klart nagot utover det vanliga! Istallet for en fullproppad buss med turister och en gammal trakig guide sa var vi 16 st i en fargsprakande minivan som hette Gus (the bus) och hans chauffor Cus. Vi akte omkring hela dagen och badade i vattenfall, tutade pa allt och alla vi akte forbi, tog 10 varv i rondellerna och hade allsang med dans i bussen. Forstar att det inte ar en jattemalande beskrivning, men nar vi vid 20-tiden gick av bussen var vi valdigt glada och belatna!

- Efter Cairns
flog vi till Bangkok, en resa som for alla utom Bjork (hon hade bokat ett annat flyg) tog nastan ett dygn. Episk mellanlandning i Brisbane pa 10 timmar, sa himla kul...

- Men sen som sagt- THAILAND!
Vi spenderade tre natter i Bangkok som var en kanonstad. Hur stort som helst, tuk tuks, galet mycket manniskor och billig mat var man an tittade. En standardmiddag var pad thai for 8 kr tillagad mitt framfor ogonen pa oss och mangosmoothie for samma pris till efterratt. mmm... Forutom att vi tog pa oss stora spenderarbyxorna och bytte ut halva vara ryggsackar sa hann vi ocksa med ett besok pa floating market, Linnea traffade sin thailandska kompis fran USA och en drink pa baren Vertigo som lag pa en takterass 59 vaningar upp. Sjukt fin utsikt! Men tyvarr visste vi inte om att det var dresscode pa stangda skor och langbyxor, sa Nicole och Bjork fick lana varsitt par otroligt fashion svarta byxor! Onskar att bildbevis kunde langas, men de inforde snabbt fotoforbud fran midjan och nerat..

Nu ar vi pa en o
oster om Bangkok som heter Koh Chang! Tog sin lilla tid att ta sig hit, en dag pa buss narmare bestamt, men nu ar vi inte sa langt ifran gransen till Kambodja vilket ar bra. Tankte spendera nagra dagar har for lite sol och bad. Trots att vi varit ute och rest i tva manader nu sa har det inte blivit sa mycket av den varan!

Lite blandade bilder fran Bjorks kamera:

familjen samlad pa whitsundays, whitehaven beach

Fem dagars surfkurs utan HH (HetsHannis) Puss! /Bjork

kompisar pa segelbaten i Whitsunday!

en av alla bra att ha-grejer i vaskan. Har vi sagt att det regnar en del har borta? Dagen vi lamnade Bangkok vaknade vi upp till sporegn och fick bokstavligt talat vada i vatten ut till bussen. Nar Linnea sen sag en stor ratta tvars over gatan kande vi att det var ratt beslut att lamna storstaden..

Segling och osregn

Godmorgon!

Just nu sitter vi i OSREGN pa ett hostel pa Magnetic Island och vantar pa bussen som ska ta oss upp mot Cairns. Vi har spenderat tva natter har pa ett otroligt prisvart hostel mitt ute i djungeln- odlor och papegojor som grannar i massor! Vi hade valdigt tur med vadret, for igar tog regnandet ett uppehall och vi passade pa att besoka ett koala-reservat som ligger dorr i dorr med dar vi bor. For nastan inga pengar alls fick vi lara oss om och halla i bade odlor, krokodiler, ormar (!!) och en koala! Riktigt haftig upplevelse, kanns sjukt kul att ha gjort det.

Innan vi tog bussen upp hit till 'Maggie" som localsen kallar on sa spenderade vi tva dagar pa en segelbat ute pa Whitsundays. Aven dar hade vi det riktigt tur med vadret, heldagen som inneholl bade snorkling och besok pa Whithaven beach, en av Australiens mest fotade platser (kritvit sand och turkost vatten, bilder kommer), var solig! Under ett och samma dygn hann vi se bade skoldpaddor, ett hoppande stingrocka, 8 delfiner som lekte runt baten och minihajar. En battre dag helt klart! Den har veckan har verkligen varit en av hojdpunkterna har i Australien, med bade Fraser Island och sedan seglingen. Vi har traffat massor av roliga manniskor och fatt minnen for livet!

Nu ar planen om naturen tillater det att ta oss upp till Cairns, spendera resten av tiden dar och sen den 19e flyga till Thailand!

lite bilder fran Fraser Island

utsikt over Fraser Island

hela gruppen samlad for middag tillbaka pa fastlandet

2/3 av skeppet ligger begravt under sanden!

Fraser Island

Nu sitter vi smutsiga och svettiga i en reception och vantar pa att duschen ska bli ledig och vi ska fa tvatta haret for forsta gangen pa tre dagar (ingen surprise att Linnea paxade forsten att duscha va?). Vi har just kommit hem fran tva natter och tre dagar pa Fraser Islands, varldens storsta sando! Tillsammans med var guide, en annan tjej och tre killar har vi akt omkring i tva fyrhjulsdrivna bilar pa stranden och inne i regnskogen. Riktigt haftigt!

Eftersom det regnade tva dagar i strack innan vi akte ut till on sa hade vi forvantat oss att fa campa och leva bushliv i sporegn, men vi hade valdigt tur och solen sken bade igar och idag! Det storsta hotet under vistelsen var helt klart dingon, en svaltande hund som kunde anfalla och sno mat. Vid lagret pa kvallarna kunde de dyka upp for att forsoka sno mat, och till sitt forsvar hade man en lang pinne, sk dingostick. Mycket anvandbar fick vi alla fyra erfara nar vi gick ut i backmorkret for att hamta saker i bilen och de dok upp bakifran. Det fanns tydligen ocksa ett antal giftiga ormar pa on, nar vi skulle ga pa toalettem ute i buskarna var var guide vanlig och sa:

-watch out for the snakes.
-ok... which ones...?
-THE DEADLY ONES.

Noden har som sagt ingen lag men det blev ett rekordsnabbt besok i skogen vill vi lova!

Nu bar det av till Airlie Beach med nattbus... Langre uppdatering och bilder fran vart kampingaventyr kommer inom kort! Puss fran oss sa lange

bilder

lite blandade bilder fran de senaste dagarna- surfers paradise (spana badrummet pa en av klubbarna, helt sjukt) och surfkurs!

Tre natter i Byron

Har kommer en snabb update om vad vi hallt pa med de senaste dagarna:

I sondags aterforenades familjen i Byron Bay, manga gladjetarar och varma kramar utdelades till hoger och vanster. Vi stannade kvar dar i tre natter vilket ar valdigt lange for att vara oss, men vi trivdes bra sa det kandes skont att landa ett tag! Nicole brande sig pa en mini jellyfish, Linnea akte pa var forsta magsjuka och Johanna ggr2 var jatteforkylda, men i ovrigt var vistelsen fri fran bekymmer!

Nu ar vi i Surfers Paradise over natten, en plats som av manga beskrivs som Australiens Miami. Mycket hoghus och skrapmatsaffarer, men vi tycker det verkar nice! Imorgon bar det av till Noosa i tva natter innan vi aker ut pa en tredagars tripp till Fraser Islands som vi ser fram emot jattemycket.